Suomen kallis taksijärjestelmä

Suomessa on eräänlaisena menneiden aikojen kummajaisena säilynyt kilpailulta suojattu ja suurelta osin verorahojen turvin toimiva taksijärjestelmä. Seurauksena tästä suljetusta ja suojellusta järjestelmästä on ollut älyttömän kalliit taksihinnat. Esimerkkinä voi todeta että kävin juuri hiljan Berliinissä. Taksi lentokentältä 25 euroa. Helsingissä lyhyempi matka kotiin palatessa oli 42 euroa. Autojen kunnossa ei suurempaa eroa.

Yksityisen ihmisen ei näillä hinnoilla kannata taksiin astua kuin hätätilanteessa. Niinpä suurimmat käyttäjät ovatkin kelan tai kuntien korvauksilla (siis verorahoilla) kulkevat sairaat ja vanhukset sekä koululaiset koulukyyteineen.

Taksien edunajajat väittävät että kilpailu nostaisi hintoja ja vetoavat Ruotsin kokemuksiiin. Meidän ei kuitenkaan tarvitse orjallisesti seurata Ruotsin esimerkkiä vaan hoitaa taksilupien vapautus siten,  että kuluttajan oikeudet ja turva huomioidaan, mm. säilyttämällä hintakatto. Nythän taksit ajavat maksimihinnalla kun kilpailua ei ole. Kilpailu toisi tullessaan sen että myös maksimihintaa alempia hintoja olisi tarjolla. Alempien hintojen käyttö lisäisi taksien käyttöä koska myös yksityisillä ja omaan piikkiin ajavilla olisi siihen varaa. Epäsuorasti tämä voisi myös vähentää rattijuoppoutta kun ravintolasta voisi tulla edullisemmin kotiin taksilla.
Pelko siitä että kilpailun myötä autojen kunto ja asiakkaiden turvallisuus heikkenisi ovat turhaa pelottelua. Meillä on autojen kuntoa seuraava katsastusjärjestelmä. Toisaalta ainakin minulle kelpaa muukin kuin isot mersut jos pääsen edullisesti matkaan. Navigaattoreiden aikakaudella myöskään kuljettajan paikallistuntemuksella ei ole enää samaa merkitystä kuin aiemmin.

Vaikea ymmärtää kuinka nykyinen järjestelmä kestänyt näin kauan. Liekö yksi syy että kansanedustajilla on vapaa taksikäyttö työssään (jota väljästi tulkitaan) joten heilläkään ei ole ollut intressiä asiaan puuttua. Onneksi virkamiespuolella asia on nyt uudelleen nostettu esille ja toivottavasti tällä kerralla asia myös etenee loppuun saakka.

Ilkka Uusitalo
Hattula

Kommentointi on suljettu.

css.php