Taksipalvelut vapautettava

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on tehnyt naisen työn julkistaessaan esityksensä eri liikennemuotojen kehittämisestä, ml. taksipalvelujen vapauttamisesta.
Päähuomio on keskustelussa kiinnittynyt nimenomaan esitykseen taksipalvelujen vapauttamisesta, vaikka se on vain pieni osa kokonaispaketista.

Jo tähänastinen keskustelu on osoittanut, kuinka vaikeaa Suomessa on muuttaa mitään, varsinkaan jos sen katsotaan koskevan ns. saavutettuihin etuihin. Näin ollen ei ole ihme, että Suomen kehitys on ollut laskussa jo vuosia, ja näillä asenteilla niin tulee myös jatkumaan. Kuvitellaan, että muuttuvassa maailmassa kuitenkin on yksi paikka jonka ei tarvitse muuttua ja se on Suomi.

Taksien nykyinen asema, samoin kuin apteekkareiden, on menneestä maailmasta. Kuluttajat maksavat ne kukkarossaan. Molemmissa tapauksessa asianosaiset puolustavat erityiskohteluaan asiakkaiden edulla ja turvallisuudella, ilman mitään varsinaista näyttöä, että tämä pitäisi paikkansa.

Taksien palvelut Suomessa ovat kalliita kun vertaa hintoja muualle Eurooppaan. Itse olen tästä johtuen vähentänyt taksien käytön äärimmäiseen minimiin. Jos hinnat olisivat kohtuulliset, mielelläni käyttäisin taksia huomattavasti enemmän. Luultavasti en ole ainoa joka näin ajattelee. Eli jos kilpailua alalla sallittaisiin, joka myös alentaisi hintoja, niin se myös lisäisi taksien käyttöä mikä olisi myös taksien etu. Peloittelut, joita nyt taksiliiton ja sen jäsenten taholta esitetään turvallisuuden heikkenemisestä ja myös hintojen noususta, ovat epätoivoista omien asemien puolustamista. Kilpailun vapauttaminen ei tarkoita täysin kontrolloimatonta kilpailua vaan edelleen erilaiset hintoihin ja myös turvallisuuteen liittyvät velvoitteet ja rajoitukset olisivat voimassa. Meillä ei ole mitään pakkoa kopioida Ruotsin mallia, vaan ottaa sieltä oppia ja välttää siellä tehtyjä virheitä. Ruotsissa kuitenkin tutkimusten mukaan selkeä enemmistö kansasta on tyytyväisiä uudistukseen. Suomalainen media vain on tahtonut kiinnittää päähuomion uudistuksen ongelmakohtiin, joita Ruotsissakin ollaan korjaamassa.

Kansanedustajat valitettavasti eivät ole täysin puolueettomia asian päättäjiä. Tuskin monet heistä edes tajuavat kuinka kallista taksin käyttö on, koska itse ajelevat pääasiassa ilmaisilla taksiseteleillä. Ja ministeri Soini istuu ministeriauton takapenkillä, josta asiaa tietysti hyvä kommentoida. Tuntuu siltä, että ilmaisten taksimatkojen suurkuluttajina kansanedustajat on hyvin pedattu taksiliiton ja taksien taholta puolustamaan nykyistä järjestelmää.

Toivottavasti nyt tehtyjen esitysten lausuntokierroksen aikana järki kuitenkin voittaa ja uudistuksia lopulta saadaan aikaan. Varmasti Bernerin esityksiä voi tästä vielä parantaa ja tarkistaa, mutta perusperiaate kilpailun avaamisella tulee säilyttää.

5 kommenttia artikkeliin “Taksipalvelut vapautettava”
  1. avatar Ilkka Uusitalo sanoo:

    Meidän poliittinen keskustelumme on mennyt siihen, että heti kun joku esittää uusia totutusta poikkeavia ajatuksia niin ne tyrmätään ennenkuin niihin on edes ehditty paneutua. Varsinkin persuilla näyttää olevan menossa jonkinlainen uhmaikä, jolloin kieltäydytään kaikesta. Ilmeisesti Soini ja kumppanit kuvittelee, että menetetyt kannattajat saadaan takaisin kun vain uhitellaan ja kieltäydytään varmuudeksi kaikista mahdollisista uudistuksista asiallisen keskustelun sijasta.
    Ilkka

  2. avatar sarirautio sanoo:

    Liikennekaari on erinomainen systeeminen muutos. Olen harmitellut samaa että kokonaisuudesta on irrotettu yksittäisiä asioita, vielä vähän vajavaisesti, jolloin keskustelukin on hankalaa.
    Sari

  3. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Kauan sitten kun olin Lahdessa RR-oyn voimalaitoksella kolmivuorotöissä, piti käyttää taksia työmatkoihin, kun linja-autot eivät kulkeneet juhlapyhinä yöaikaan.
    Silloin taksimatkat sai vähentää veroista työnhankintakuluina.
    Tulihan sitä tietysti joskus ajeltua kapakistakin kotiin, ja merkattua nekin ”yömatkat” työmatkoiksi.

    Nyt viimeaikoina , olisinkohan ajanut taksikyydillä hupiajeluita joskus viimeksi kymmenisen vuotta sitten.
    Mutta uuden kelataksilain myötä harrastanut aika ahkerasti kelataksin käyttöä..

    Muulloin suosin mielelläni omaa autoa, sillä kun pääsee ihan siinä missä muillakin, mutta eipä tarvitse odotella, vaihtaa ja kävellä välejä.
    Kimppakyydit eivät taasen ole kiinnostaneet koskaan..

    Joten ihan se ja sama mitä taksikilpailulle tapahtuu, kun en varmaankaan tule niitä tämän enemmälti tarvitsemaan.

  4. avatar Ilkka Uusitalo sanoo:

    Kyse ei ole siitä, että minulla olisi varaa ajaa taksilla useammin. Luulen, että löytyisi paljon muitakin jotka mielellään käyttäisivät taksia jos hinnat olisivat jollain lailla kohtuullisia. En ole yhtä vakuuttunut, että järjestelmä toimii hyvin. Ainakin se tulee kalliiksi; myös veronmaksajille jotka kustantavat n. 400 miljoonan edestä erilaisia sosiaalisia taksikuluja.
    Totesin artikkelissani, että Ruotsin mallia ei tarvitse kopioida, vaan sieltä voi ottaa myös oppia mitä pitää tehdä toisin. Joka tapauksessa ylivoimainen enemmistö Ruotsin kuluttajista tuntuu mielipidetiedustelujen mukaan olevan tyytyväinen siellä tehtyihin uudistuksiin.
    En ymmärrä miksi taksipalvelut pitäisi olla jokin suojeltu alue. Palvelujen vapauttaminen voisi tarjota esimerkiksi syrjäseudulla lisätuloja siellä asuville autollisille jotka voisivat tarjota palvelujaan kylän autottomille.
    Joka tapauksessa maailma muuttuu, haluamme tai ei. Uber taksipalvelu toimii jo ainakin Helsingissä ja sitä käyttäneet tuttavani ovat olleet erittäin tyytyväisiä. Olisi parempi muuttaa järjestelmää hallitusti kuin huomata, että uudet digitaaliset järjestelmät joka tapauksessa ohittavat tulevaisuudessa nykyisen vanhakantaisen järjestelmän.

  5. avatar Silvon Tapsa sanoo:

    En ole mitenkään taantumuksellinen, mutta järjestelmää joka toimii hyvin, ei pidä muuttaa vain sen vuoksi, että ilkka Uusitalolla olisi varaa ajaa taksilla useammin.
    Hinta ei saa olla se ainoa peruste. Poliittinen ideologia on jätettävä sivuun.
    Suomessa taksijärjestelmä toimii hyvin. Ruotsissa palvelut on vapautettu, taksiliikenne toimii huonosti. En näkisi mitään iloa siitä, että olisi pakko käydä ”lehmänkauppaa” kuljettajien kanssa siitä, kuka mahdollisesti kyyditsisi hieman halvemmalla. Monelle on taksikyyti täällä Ruotsissa tullut hyvin kalliiksi.

    Tapani Silvo

css.php